ÚTERKY BUDOU PATŘIT JÓZE!

Září 16, 2017

Ve Stříbře se postupně začali scházet zájemci o jógu a jen tak nezávazně se v létě setkávali v přírodním prostředí, aby se protáhli, ale také si i odpočinuli či popovídali. Cvičební sestavu jim předváděla  Petra Klukanová, která se józe nějakou dobu věnuje a přináší jí uklidnění a spokojenost. Tak své sedmnáctileté zkušenosti chce předat i dalším.

Dokážete čtenářům vysvětlit slovy, co to vlastně jóga je?

Jóga pochází ze sanskrtu a je zaměřena na harmonii mezi tělem a myslí. Jejím cílem je zklidnění těkavé mysli. Dnes žijeme v hektické době, která na nás klade vysoké nároky. Potom mnozí z nás hledají cestu ven, ačkoliv je to vlastně najít cestu dovnitř sama k sobě. Pro mě osobně jóga znamená jednu z cest k sebepoznání, možnost odhalit zákonitosti svého těla a jeho individuálních potřeb. Je to tedy mnohem komplexnější než jen fyzické cvičení. Je to vlastně styl života. Zahrnuje komplexně všechny stránky života.  K dosažení tohoto cíle, jóga používá pohyb, dýchání, držení těla, relaxace a meditace a další techniky s cílem vytvořit zdravý a vyvážený přístup k životu a naučit se naslouchat svému srdci a poznat své Já.

Jak jste se k ní vlastně dostala?

Poprvé to bylo ze zvědavosti asi před 17 lety. Bydlela jsem blízko jógového centra. Pro mě to tehdy bylo jen takové pomalé cvičení, pomalé pohyby, které zpočátku vypadalo velmi jednoduše, že se nic neděje, ale ono skloubit pohyb s dechem a plným soustředěním není zas tak jednoduché. Odcházela jsem s úsměvem, nabitá energií, což se mi po jiných sportovních aktivitách nestávalo. Jógu jsem si tak zamilovala. Je pro mě cestou sebepoznání a moc ráda bych byla pro své klienty i okolí prostředníkem na té jejich cestě.

Na popud kamarádky jsem před 3 lety absolvovala instruktorský kurz hathajógy. Už delší dobu jsem měla touhu začít jógu studovat a zároveň učit a tím pomáhat nejen sobě, ale i ostatním lidem k jejich fyzickému i duševnímu zdraví.

Kdo všechno obecně může cvičit jógu a kdo by se jí měl spíš vyvarovat? Má jóga vůbec nějaké omezení?

Jóga má jediné omezení – lenost. Cvičit může kdokoliv, stačí najít ten správný směr. Jóga je pro ženy i muže, pro mladé i starší, pro zdravé i nemocné (samozřejmě se musí dodržovat určité zásady podle zdravotního stavu). Všichni jsme jedineční. Někdo potřebuje aktivní pohyb, aby se vyřádil, někomu zase vyhovují klidnější lekce s výdrží v jednotlivých pozicích (které vedu i já). Práce s dechem je však součástí každé jógové lekce a právě dech nás vede ke zklidnění.

Jóga nás učí mít rád své tělo a přijmout ho. V józe se nesoutěží, je to jen o vás a pro vás. Proto se neporovnávejme s cvičícími  vedle nás, soustřeďme se pouze sami na sebe. Každý z nás má v pozici své hranice a každý někde jinde, proto bychom měli respektovat i své fyziologické nastavení těla. Přijměte se takoví, jací jste! Pak se může stát, že v určité fázi se překlopí pocit, že jóga je jen fyzické cvičení a změní se na potřebu jít dál a vás ani nenapadne dát si po lekci svíčkovou s šesti nebo cigaretu. Najednou chcete víc pečovat o své tělo a taky o mysl. A věci se začnou měnit.

Co byste chtěla vzkázat lidem, kteří váhají, jestli chodit na jógu?

Až to tak budete cítit, přijďte si zacvičit. První lekce bývá vždy nejtěžší. Možná to bude trvat pár týdnů měsíců nebo ještě déle a najednou zjistíte, že už vás tolik nebolí záda od počítače, přestává vás bolet hlava a dokonce vás už ani tolik neštve šéf. Je vám lépe a víte, že jste za své rozpoložení zodpovědní sami. Sami uvidíte, že jste na konci každé lekce příjemně nabití a plní energie. Nové polohy a pozice jsou neobvyklé a tělo je nezná.  Doporučuji svým klientům, aby byli trpěliví a dali svému tělu čas, aby si na nové polohy zvyklo.  Je dobré začínat pozvolna, nepřepínat se a neporovnávat se s ostatními! Pokud klient cítí únavu, může si na chvilku odpočinout, nabrat síly a pak se opět přidá ke skupině. Nejvíce pomůže koncentrace na dech, který vede veškeré pohyby těla. Lekci začínáme úvodní relaxací, protože díky ní uvolníme tělo, zklidníme dech i mysl a naladíme se na následné cvičení. Poté je třeba rozhýbat páteř, zahřát svaly a připravit se tak na jógové pozice (ásany). V pozicích se setrvává v krátkých výdržích, během kterých se dozvíte o účincích ásany na fyzické tělo i o jejím jógovém významu. Na konci každé lekce je zařazená příjemná relaxace, která vás zklidní a uvolní.

Začínáme v úterý 19. září od 18 hod v Domě dětí na náměstí ve Stříbře. Kdo s jógou začíná a nemá s ní zkušenost, má možnost si vyzkoušet první hodinu zdarma a pak se rozhodnout, jestli bude chtít pokračovat.

A1 A2 A3 A4 A5 JOGASJPG