PŘED ČTYŘICETI LETY STĚHOVALI KAPLIČKU V BENEŠOVICÍCH
9 listopadu, 2014|Posted in: Obecné
2 054x přečteno
Kaplička v Benešovicích překážela stavbě nové silnice. Rozhodovalo se, jestli ji úplně zbourat, nakonec zvítězila myšlenka o přestěhování.
Do Zlaté knihy Guinessových rekordů je zanesena unikátní stěhovací akce z podzimu roku 1975. Odborníci se speciálními podvozky tehdy po trase dlouhé 841 metr přestěhovali celý kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostu. Málokdo už však ví, že této sledované události předcházela na podzim roku 1974 generální zkouška – stěhování kaple Panny Marie v Benešovicích. Povedlo se. Letos od této významné události uplynulo 40 let.
Vzpomínají pamětníci
Manželům Mileně a Milanovi Lipchavských tehdy bylo něco přes dvacet, v kočárku vozili syna Romana a bydleli téměř v sousedství původního místa kapličky. Na přesun si dobře pamatují. „Byla to velká událost,“ komentuje paní Milena.
„Kapličku museli zpevnit, aby se nerozpadla. Na každé straně udělali otvor, aby stavbu zpevnili, dole pak podestu. Postavili koleje, kapli nějakou hydraulikou zvedli a posunuli pod ní stěhovací podvozky a pomaličku ji po kolejích přesouvali na dnešní místo,“ živě popisuje pan Milan.
Kaple musela ustoupit stavbě státní silnice. Ta se vinula Benešovicemi kolem dnešního kulturního domu a vzhledem k frekventované dopravě bylo třeba silnici rozšířit a srovnat. „Bylo tam takové esíčko,“ uvedl pan Milan. Kaple stála na návsi přesně v místech, kudy byla projektována silnice.
Příprava podle Lipchavského trvala poměrně dlouho, samotný přesun po trase 82 metrů už tak dlouhý nebyl. „Místní to asi sledovali všichni, diváků bylo hodně, možná i z okolí,“ zavzpomínala paní Milena.
Co plánuje obec
Kolem kaple v Benešovicích je dnes udržovaný trávník. Ještě před přestěhováním církevní stavby stála na místě rozsáhlá zemědělská usedlost. „Říkalo se jí Huclovna,“ vzpomněl si dnešní starosta Benešovic Miroslav Janča. I jemu bylo v době stěhování kapličky něco přes dvacet. „Stěhováním vyzkoušela firma Transfera Praha čtyři podvozky, které se vyráběly ve Škodě Plzeň. Osvědčily se a rok na to posloužily při stěhování mosteckého kostela,“ dodal.
Kaple stojí na bývalém nádvoří usedlosti. Nedávno dostala také oltář. „Oltář jsme dlouho nemohli najít, nakonec se ukázalo, že uložen v depozitáři v klášteře v Kladrubech. Tak jsme jej nechali před několika lety restaurovat a dnes je oltář zpět v kapli,“ dodal starosta.
Prostranství kolem kapličky by se mělo změnit. Obec plánuje vybudovat kolem park – tedy osadit okrasnou zeleň, vybudovat cestičky, posezení. „Ještě ale musíme vyřešit pozemky. Část není naše, ale už připravujeme odkoupení,“ doplnil Janča s tím, že obec poté požádá na úpravu prostranství o dotaci.
Přesun mosteckého kostela
Stěhování kaple v Benešovicích předznamenalo mnohem větší událost, a to přesun děkanského kostela v Mostu. „V roce 1964 padlo definitivní rozhodnutí o likvidaci královského města Most a vytěžení uhlí, které se pod ním nacházelo. Současně bylo rozhodnuto o záchraně této jedinečné architektonické památky,“ píše se na internetových stránkách věnovaných mosteckému kostelu.
Uvažovalo se, že bude kostel úplně rozebrán a znovu postaven, nebo ponechán na původním místě na pilíři uhelné sloje. „Nakonec však zvítězila nejodvážnější myšlenka, a tou byl přesun vcelku. Z kostela bylo demontováno všechno, co se dalo odmontovat, celá stavba byla vyztužena ocelovou konstrukcí. V té době vážil kostel deset tisíc tun. Církevní výzdobu nahradil velín, jehož počítače měly řídit přesun. Škodovy závody vyrobily 53 transportních pásů o nosnosti pěti set tun a upravena byla cesta, kterou měl kostel na kolečkách absolvovat,“ uvádí se na kostel-most.cz.
Stěhování přibližně rok po přesunu benešovické kaple, a to 30. září 1975. Trvalo do 27. října. Kostel byl posunován na čtyřech kolejích, zezadu tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla sledovala veškeré pohyby a výškové odchylky kostela při cestě. „Nakonec kostel zdolal cestu dlouhou 841 metrů průměrnou rychlostí 2,16 centimetru za minutu. Na novém místě byl pak posazen na nové základy a probíhaly v něm až do roku 1988 restaurátorské práce,“ uvádějí stránky kostela.
O benešovické generálce v Mostu pochopitelně vědí. „Máme v archivu fotografie ze stěhování kaple,“ řekla Deníku kastelánka Ludmila Klimplová, která několik fotografií zaslala.
Firma, která kapli i kostel stěhovala, Transfera Praha, již dnes neexistuje. Deníku se ale podařilo získat telefonní číslo na tehdejšího ředitele společnosti. Telefon však vyzvání, ale nikdo na vyzvánění nereaguje.
Další zajímavosti o kapličce a jejím přesouvání najdete v pondělním tištěném vydání Tachovského deníku (10.11.2014)